Повернення безпідставно списаних (викрадених) грошових коштів з банківського рахунку клієнта

10 января 2022

Майже кожен із нас чув про випадки, в яких зловмисники викрадали мобільний телефон ? банківську карту або отримували іншу інформацію, яка давала змогу ініціювати платіжні операції, як наслідок, привласнювали грошові кошти  ? клієнтів, які зберігались на банківських рахунках.

Чи можна у таких випадках стягнути з банку безпідставно списані грошові кошти❓

?  Що говорить нам законодавство? ?

Відповідно до ч. 1 ст. 1066 Цивільного кодексу України, за договором банківського рахунка банк зобов'язується приймати і зараховувати на рахунок, відкритий клієнтові (володільцеві рахунка), грошові кошти, що йому надходять, виконувати розпорядження КЛІЄНТА про перерахування і видачу відповідних сум з рахунка та проведення інших операцій за рахунком.

▪️

Банк може списати грошові кошти з рахунка клієнта на підставі його розпорядження (ч. 1 ст. 1071 ЦК України).

▪️

За положеннями ст. 1073 ЦК України, у разі несвоєчасного зарахування на рахунок грошових коштів, що надійшли клієнтові, їх БЕЗПІДСТАВНОГО СПИСАННЯ банком з рахунка клієнта або порушення банком розпорядження клієнта про перерахування грошових коштів з його рахунка банк ПОВИНЕН негайно після виявлення порушення ЗАРАХУВАТИ відповідну суму на РАХУНОК КЛІЄНТА або належного отримувача, сплатити проценти та відшкодувати завдані збитки, якщо інше не встановлено законом.

▪️

Згідно із п. 6 розділу VI Положення про порядок емісії електронних платіжних засобів і здійснення операцій з їх використанням, користувач після виявлення факту втрати електронного платіжного засобу та/або платіжних операцій, які він не виконував, зобов'язаний негайно повідомити банк або визначену ним юридичну особу в спосіб, передбачений договором. До моменту повідомлення користувачем банку ризик збитків від здійснення операцій та відповідальність несе користувач, а з часу повідомлення користувачем банку ризик збитків від здійснення операцій за електронним платіжним засобом користувача несе банк.

Втратою електронного платіжного засобу є неможливість здійснення користувачем контролю (володіння) за електронним платіжним засобом, неправомірне заволодіння та/або використання електронного платіжного засобу чи його реквізитів.

▪️

Емітент у разі здійснення помилкового або неналежного переказу, якщо користувач невідкладно повідомив про платіжні операції, що ним не виконувалися, після виявлення помилки негайно відновлює залишок коштів на рахунку до того стану, у якому він був перед виконанням цієї операції (п. 8 розділу VI Положення про порядок емісії електронних платіжних засобів і здійснення операцій з їх використанням).

▪️

Користувач не несе відповідальності за здійснення платіжних операцій, якщо електронний платіжний засіб було використано без фізичного пред'явлення користувачем та/або електронної ідентифікації самого електронного платіжного засобу і його користувача, крім випадків, якщо ДОВЕДЕНО, що дії чи бездіяльність користувача призвели до втрати, незаконного використання ПІНу або іншої інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції.

? Що говорить нам Верховний Суд?

У постанові Верховного Суду від 20.01.2018 року по справі № 202/10128/14-ц зазначено наступне:

«Ураховуючи відсутність обставин, які безспірно доводять, що позивач своїми діями чи бездіяльністю сприяла втраті, незаконному використанню пін-коду або іншої інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції, не встановлено, правильним є висновок суду першої інстанції про несанкціоноване списання грошових коштів з рахунків ОСОБА_1, у зв'язку із чим вони підлягають поверненню".

У постанові Верховного Суду від 28.02.2018 року по справі № 725/314/15-ц зазначено наступне:

"Доводи касаційної скарги про те, що операції щодо зняття коштів з кредитного рахунка відповідача стало можливим внаслідок порушення ним Умов та Правил надання банківських послуг, зокрема, умов зберігання та використання конфіденційної інформації, є безпідставними, оскільки на їх підтвердження не наведено доказів і самі по собі вони не свідчать про те, що користувач своїми діями чи бездіяльністю сприяв несанкціонованому зняттю коштів з рахунка, незаконному використанню ПІН-коду або іншої інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції.

Надання відповідачем третім особам необхідної інформації для здійснення звичайних операцій із зарахування на картковий рахунок коштів (номер карткового рахунку; прізвище, ім'я по батькові власника карткового рахунку, його номера телефону) не може розцінюватися як надання користувачем інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції".


☝️ Висновки!

Якщо користувач негайно повідомив банк після виявлення факту втрати електронного платіжного засобу та/або платіжних операцій, які він не виконував, а також якщо дії чи бездіяльність користувача не призвели до втрати, незаконного використання ПІНу або іншої інформації, яка дає змогу ініціювати платіжні операції, то користувач має право вимагати від банку відновлення залишку коштів на його рахунку! Банк, в свою чергу, зобов'язаний здійснити таке відновлення (повернути безпідставно списані грошові кошти?).

? Які повинні бути ваші дії у разі виникнення подібних ситуацій❗️

1️⃣ Після виявлення факту втрати електронного платіжного засобу (мобільного телефону, на якому є застосунки Приват24, Ощад24 та ін.; банківської картки ? ; ПІНу) та/або платіжних операцій, які ви не виконували, потрібно обов'язково та негайно повідомити про це банк. Заблокувати банківські картки.

2️⃣ Спробувати отримати докази вчинення крадіжки, шахрайства та ін. злочину ?️‍♀️ (встановити осіб, які були свідками даних подій; отримати копії відеозапиcів з камер розташованих у магазинах, на вулицях та ін.).

3️⃣ Самостійно або за допомогою адвоката написати заяву про вчинення кримінального правопорушення та подати її до відділення поліції ?‍♀️ за місцем його вчинення. До заяви додати докази вчинення кримінального правопорушення, у разі їх наявності.

4️⃣ Самостійно або за допомогою адвоката написати заяву  ? про відновлення залишку коштів на рахунку (про повернення безпідставно списаних грошових коштів з банківського рахунку клієнта) та подати її до відповідного банку, а також до Національного банку України.

5️⃣ У разі не повернення банком грошових коштів, звернутися з позовною заявою до суду.

Також, раджу прив'язати до мобільного номера телефону свої паспортні дані.

Р.S. Посилання на повний текст рішень Верховного Суду ?

https://reyestr.court.gov.ua/Review/44268905
https://reyestr.court.gov.ua/Review/71807586
https://reyestr.court.gov.ua/Review/72587534

? З повагою, адвокат Гагарський Артем Павлович!

? (095) 704-80-03