Чи зобов’язані споживачі (покупці) залишати речі у камері схову у магазині і хто відповідає за їх збереження?

Майже у кожному магазині є написи про те, що споживач має покласти свої речі у камеру схову, щоб не було непорозумінь, а поруч зазначено – "адміністрація магазину не несе відповідальність за збереження речей"!

❗️ Однак, насправді покупці не зобов'язані при вході у магазин здавати свої особисті речі. Проте, якщо все ж споживач вирішить покласти свої речі у камеру схову, то магазин буде відповідати за їх збереження.

? Відповідно до частини 1 статті 936 Цивільного кодексу України, за договором зберігання одна сторона (зберігач) зобов'язується зберігати річ, яка передана їй другою стороною (поклажодавцем), і повернути її поклажодавцеві у схоронності.

Згідно із частиною 3 статті 937 Цивільного кодексу України, прийняття речі на зберігання може підтверджуватися видачею поклажодавцеві номерного жетона, іншого знака, що посвідчує прийняття речі на зберігання, якщо це встановлено законом, іншими актами цивільного законодавства або є звичним для цього виду зберігання.

☝️ Коли людина залишає у камері схову магазину свою річ, зачиняє її на ключ і забирає його, то між покупцем та магазином формально укладається договір зберігання. Підтвердженням укладення договору зберігання є номерний жетон або ключ від камери схову із порядковим номером, який надає відвідувачеві магазин, тобто зберігач. З цього моменту магазин несе відповідальність за збереження залишених речей як зберігач.

? ✔️За втрату (нестачу) або пошкодження речі, прийнятої на зберігання, зберігач відповідає на загальних підставах (частина 1 статті 950 Цивільного кодексу України).

✔️ Статтею 951 Цивільного кодексу України передбачено, що збитки, завдані поклажодавцеві втратою (нестачею) або пошкодженням речі, відшкодовуються зберігачем:

1️⃣ у разі втрати (нестачі) речі - у розмірі її вартості;

2️⃣ у разі пошкодження речі - у розмірі суми, на яку знизилася її вартість.

Якщо внаслідок пошкодження речі її якість змінилася настільки, що вона не може бути використана за первісним призначенням, поклажодавець має право відмовитися від цієї речі і вимагати від зберігача відшкодування її вартості.

❗️ Окрім того, у пункті 21 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.06.2006 № 833 «Про затвердження Порядку провадження торговельної діяльності та правил торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів» зазначено, що суб'єкт господарювання зобов'язаний:
✅ забезпечити доступ споживачів до торговельних об'єктів без здавання на збереження особистих речей, крім товарів, реалізація яких здійснюється у таких торговельних об'єктах;

✅ створити умови для збереження речей споживачів, у разі, коли вхід до торговельного об'єкта з товарами, які реалізуються в таких закладах, заборонено.

? Якщо працівники магазину змушують вас покласти свої речі у камеру схову, то юридично вони змушують вас укласти із магазином договір зберігання, що є порушенням принципу свободи укладення договору, який закріплено в статті 6 та статті 627 Цивільного кодексу України.

⚠️ Також, магазин не має права відмовити вам в обслуговуванні через те, що ви не поклали свої речі у камеру схову, оскільки відповідно до частини 4 статті 633 Цивільного кодексу України, підприємець не має права відмовитися від укладення публічного договору за наявності у нього можливостей надання споживачеві відповідних товарів (робіт, послуг), а занесена у зал магазину сумка продажу товарів ніяк не перешкоджає.

З повагою, адвокат Гагарський Артем Павлович!